vrijdag 25 januari 2013

Hoe koud het was en hoe ver….

Vorige week woensdag om half zeven op. Een uur later op wit, leeg station. Trein rijdt niet. Wisselstoring. Reisplanner checken. Van centraal rijdt ie wel. Snel met stadsbus naar centraal. Ook daar geen trein. Mijn doel - de Iselinge Hogeschool in Doetinchem – is vandaag onbereikbaar.

De Iselinge was pas mijn eerste doel dit jaar. Voor de eerste weken van het jaar ontving ik verschillende spreekverzoeken. Het leek wel of het hoger onderwijs in de gaten had dat ik wat meer tijd zou krijgen omdat ik na 1 januari niet meer als directeur zou functioneren. Dat dacht ik zelf ook, en ik ging dan ook op vier spreekverzoeken in. Wat bleek: mijn Raad van Toezicht wilde meer tijd om een passende directeur te vinden en verzocht me om tenminste tot 1 juli aan te blijven.

Ondanks alle drukte, heb ik geen uitnodiging afgezegd. In Tilburg sprak ik over de toekomst van ckv1 en ckv - een onderwerp dat me behoorlijk bezighoudt – en nodigde de studenten uit tot een discussie hierover. Hun conclusie was dat in het voortgezet onderwijs structureel en herkenbaar aandacht besteed moet worden aan culturele en kunstzinnige vorming door een steviger ckv-vak in het curriculum op te nemen. Of de nieuwe staatssecretaris dat ook vindt? Uit de brieven van 6 en 13 december 2012 aan de Kamer is niets in die richting af te leiden. Wel hoorde ik dat beide bewindvoerders - Bussemaker en Dekker - voor 18 maart een brief hierover aan de Kamer sturen. En of het vak nu blijft bestaan of dat het wetsvoorstel wordt aangenomen, er is nog geen zinnig woord over te zeggen. Als het nodig is komen we samen weer in actie.

In Doetinchem zou ik spreken tijdens een veldcontactdag met studenten, docenten en stagementoren. Het onderwerp was niet mis: 'zelfgestuurd leren en professionele ruimte' en dat dan toegespitst op kunstzinnige oriëntatie en de kwaliteit van de groepsleerkracht. Mijn presentatie was voorbereid maar de NS zat me dwars. Het enige wat ik kon doen was afbellen, ik zat gewoon vast. De dag bleek achteraf een succes en op de volgende veldcontactdag in april mag ik mijn verhaal alsnog doen.

Maandag spreek ik nog bij de master muziekeducatie van het Haags conservatorium over het (rijks)beleid voor kunst en cultuur in basis- en voortgezet onderwijs. Ik sluit voorlopig af bij de Amsterdamse AHK-master kunsteducatie met een gesprek over ons landelijk kennisinstituut LKCA en over beleid en praktijk van overheden, onderwijs en culturele instellingen voor het landelijk programma cultuureducatie met kwaliteit.

Sneeuw en ijs vind ik prachtig, maar je weet eigenlijk bij voorbaat al dat het spoor acuut in de war raakt. Maar dat geldt niet voor ons. Wij willen zonder obstakels vooruit om cultuureducatie met kwaliteit met gemeenten en provincies vorm te gaan geven.

Voor meer discussie over een steviger ckv-vak in het curriculum, zie het Netwerk Cultuureducatie en het Netwerk Amateurkunst op LinkedIn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten