vrijdag 26 april 2013

Kunst en kroning: geen eendagsvlieg!

De inhuldiging van Willem Alexander zorgt voor de nodige kunstzinnige impulsen. En dan bedoel ik echt niet alleen het veelbesproken Koningslied van John Ewbank, dat ondanks alle kritiek toch nog gezongen wordt op 30 april.

Vandaag gaan op meer dan 6000 basisscholen de Koningsspelen van start met een speciale dans en het liedje Bewegen is gezond van Kinderen voor Kinderen. De spieren worden zo losgemaakt voor de (konings)sportdag. Ruim 1,3 miljoen leerlingen nemen hieraan deel.

Daarnaast heeft een aantal kunst- en cultuurorganisaties onder de naam Wij Treden Op! het lied De Koning is een DJ laten schrijven met een arrangement van Het Leerorkest en een choreografie van Roy Julen. Met kant-en-klare lesmiddelen kunnen leerlingen de Koningsspelen zingend, dansend en muziek makend vieren. Op 30 april, de dag van de inhuldiging, organiseert Wij Treden Op! ook het Nationaal Carillonconcert; in heel Nederland klinkt dan in het begin van de avond het Koningslied.

Het is natuurlijk leuk, deze vloed van muzikale, dansante, theatrale en beeldende activiteiten, maar het is incidenteel en kortstondig – het niveau ervan nog buiten beschouwing gelaten.

Voor de ontwikkeling van kinderen is het echter onontbeerlijk dat cultuureducatie jarenlang een vaste plaats krijgt in het hart van het onderwijs, zoals de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad samen eerder adviseerden. Om die reden koos de staatssecretaris van OCW, en nu ook de minister, dan ook voor het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit. Dat streeft naar kwalitatief hoogwaardig onderwijs in de vakken binnen het leerdomein kunstzinnige oriëntatie en zorgt voor deskundigheidsbevordering van leerkrachten. En daar richten wij ons als LKCA ook op; en ik zal daar in de komende jaren met plezier een bijdrage aan blijven leveren.

Wat ik hoop is dat het nieuwe koningspaar blijk geeft van betrokkenheid bij kunst en cultuur. Hoewel Willem Alexander ooit blokfluit speelde, weet ik dat van hem nog niet. Maxima is echter beschermvrouwe van de Kroonappels van het Oranjefonds én van Kinderen maken muziek. De kunstzinnige activiteiten rondom de kroning fungeren wellicht als signaal waardoor kunst niet alleen een vaste plaats krijgt in het hart van het onderwijs, maar ook daarbuiten. Omdat het maatschappelijk van waarde is; een leven lang!

Vindt u ook dat cultuureducatie en kunstbeoefening in de vrije tijd (meer) koninklijke steun verdienen? En zo ja: hebt u concrete ideeën waarvoor wij die steun nodig hebben? Ik lees het graag op linkedin in het netwerk Cultuureducatie of in het netwerk Amateurkunst.

Verzameling ideeën voor een kunstzinnige invulling van de Kroningsdag op Cultuurplein

2 opmerkingen:

  1. Hoe eenieder tegenover de constitutionele monarchie staat is een andere discussie, maar de gehele aankleding er om heen is toch helemaal volkscultuur. Het is bijzonder te zien hoe mensen en organisaties zich hier mee verbinden, of zich juist uitspreken tegen die verbinding.

    http://www.volkscultuur.nl/definities_24.html

    Hoe het koningspaar blijk kan geven van betrokkenheid bij kunst, cultuur, cultuur educatie en -participatie is aan hun, en er kan gelobbyd worden maar ik zou mijn agenda er niet van af laten hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Jan, best, laten we de aankleding volkscultuur noemen, maar dan zal ik het vanaf heden met die bril op willen beschouwen. En zeker, het koningspaar stimuleert muziekeducatie en heeft beleidsmatig niets of zeer weinig in te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen